Wednesday 20 April 2011

anjing penyelamat dari serangan ular tedung selar






diva














Keperluan memiliki anjing amat penting bagi yang mengusahakan projek penternakan dan pertanian seperti ditempat saya. Paling kurang 2 ekor anjing diperlukan, buat masa ini saya memiliki dua ekor anjing (diva&jaya) dan kemarin saya telah menyelamatkan 3 ekor anak anjing ditengah jalan dimana terdahulu dua ekor telah mati dilanggar kereta. Anak-anak anjing itu saya letakan dalam kurungan moga selamat sampai besar.Nanti saya paparkan gambar.






ular tedung selar














Baru-baru ini kolam saya telah diserang oleh dua ekor ular tedung selar, jenis ular ini adalah jenis berpasangan, Hari pertama saya berjaya membunuh seekor dari ular ini ketika ia cuba menyerang anak ayam. Keeasokan harinya seekor lagi telah datang ditempat yang sama munkin mencari pasangannya. Nasib baik ketika ia muncul  anjing saya telah mengesannya terlebih dahulu.

Sebagai orang islam memang agak janggal bila kita memelihara anjing tetapi apabila kita telah mula memelihara anjing  ia merupakan haiwan senang dilatih dan patuh pada arahan tuan. Jika anda rasa perlu untuk memelihara anjing  demi keselamatan dapatkan nasihat dan taknik dari saya agar anjing anda tidak menganggu ternakan anda dan berkeliaran merata-rata.

No comments:

Post a Comment