Monday 18 April 2011

SELAMAT DATANG KE TERATAK JERIH IMPIAN

Dikesempatan ini saya ingin berkongsi pengalaman dan penat jerih petani dan penternak demi mengejar satu impian.

Sememangnya bidang penternakan dan pertanian ini pada luaranya merupakan satu usaha yang lumayan, menjanjikan keuntungan tapi berapa ramai kah atara kita yang telah berjaya mencapai impian ini? Kepada yang telah berjaya betapa perit dugaan terpaksa dilalui demi mencapai impian ini dan tanpa usaha dan ketabahan kita lihat ramai teman-teman kita kecewa dan beralih mengusahakan apa-apa perkerjaan yang tidak beresiko seperti bidang pertanian ini.

Adakah tindakan ini betul?

Sepekara lagi kekurangan ilmu dan rasa serba tahu atau lebih senang dipangil bodoh sombong telah banyak menengelamkan usahawan pertanian terutama bangsa melayu .

 Ilmu.

 Bila berkata pasal ilmu ini sampai mati pun kita belajar.Betul tak? tapi berapa ramaikah yang betul-betul belajar tentang usaha mereka, dan adakah tanpa ilmu itu kita akan berjaya? kita lihat sendiri bagaimana bangsa Cina begitu maju dalam bidang pertanian,tapi siapakah mereka? pernah kita tanya berapa kalikah mereka gagal sebelum berjaya? berapa banyak duit lesap bila usaha tak berjaya? dan berapa banyak masa dan wang dihabiskan demi mendapat ilmu dalam usaha mereka itu. Mereka tetap sama seperti kita... tak ada bezanya, malah saya rasa kita lebih mampu berbanding bangsa Cina ini tapi apa yang malang kita telah terlalu lama ditanam dengan omongan nagetif apa saja yang orang Cina buat itu semuanya jahat,tipu dan macam-macam lagi.

Pernahkah kita berfikiran positif yang mereka berjaya kerana usaha  dan penat jerih mereka sendiri. Sedarlah bangsaku kita perlu berubah , tak perlu berbalah dengki mendengki, marilah kita begabung demi mengharungi jerih demi mencapai impian dalam bidang pertanian ini. kita kongsi bersama ilmu dan pandangan didalam blog ini.

Salam perkenalan dari saya Badrul Hisham Badri seorang petani kecil yang ingin mengapai kejayaan dihadapan.

No comments:

Post a Comment